Kennisbank

Ben je aan het oriënteren naar certificeringen of heb je er wel eens een gesprek over gevoerd? Dan heb je ongetwijfeld termen voorbij horen komen die extra uitleg nodig hebben. In ons enthousiasme gaan we al snel over in jargon en afkortingen die jou wellicht nog niets zeggen. Daarom hebben we de meest voorkomende termen verzameld in een kennisbank en hieronder voorzien van uitleg, per norm.

 

Gratis offerte aanvragen

ISO 9001

Kwaliteitsmanagementsysteem (KMS)

Het geheel van beleid, processen, procedures en middelen dat de organisatie in staat stelt haar kwaliteitsdoelen te realiseren.

Klanttevredenheid

Het proces van het meten en verbeteren van de tevredenheid van klanten met de geleverde producten of diensten.

Kwaliteitsbeleid

De richtlijnen en doelen die een organisatie stelt om de kwaliteit van producten en diensten te waarborgen.

Continue verbetering – PDCA of PDSA

De PDCA is een veelvoorkomende term bij een ISO 9001 of ISO 14001 certificering. Het staat voor de Plan Do Check Act- cirkel, soms ook wel bekend als de Plan Do Study Act-cirkel. Het is een veelgebruikte tool om problemen op te lossen en continu te blijven verbeteren. Is een probleem opgelost? Pak dan een nieuw probleem op. Vandaar dat het een cirkel is.

Non-conformiteiten

Afwijkingen van de vastgestelde kwaliteitsnormen of specificaties.

Correctieve maatregelen

 Acties die worden ondernomen om de oorzaak van een probleem of afwijking te verhelpen.

Preventieve maatregelen

Acties die worden genomen om toekomstige problemen of afwijkingen te voorkomen.

Interne audit

Het proces waarbij de organisatie haar eigen kwaliteitsmanagementsysteem onderzoekt en beoordeelt.

Externe audit

Een beoordeling van het kwaliteitsmanagementsysteem door een externe partij om naleving van de norm te verifiëren.

Documentbeheer

Het beheren van documenten, zoals procedures, handleidingen en werkbeschrijvingen die het kwaliteitsmanagementsysteem ondersteunen.

Risicomanagement

Het identificeren, evalueren en beheersen van risico’s die de effectiviteit van het kwaliteitsmanagementsysteem kunnen beïnvloeden.

KPI’s (Key Performance Indicators)

Prestatie-indicatoren die de effectiviteit van processen en het kwaliteitsmanagementsysteem meten.

Verificatie en validatie

Het proces van het controleren of producten en processen voldoen aan de vereisten en geschikt zijn voor hun bestemde gebruik.

Wettelijke en regelgevende naleving

Het naleven van wet- en regelgeving die relevant is voor de producten of diensten van de organisatie.

Audits en reviews

Het proces van regelmatig controleren en evalueren van het kwaliteitsmanagementsysteem.

ISO 14001

Milieumanagementsysteem (EMS)

Het geheel van beleid, processen, procedures en middelen waarmee een organisatie haar milieu-impact beheert.

Milieuaspecten

De elementen van de activiteiten van de organisatie die invloed hebben op het milieu (zoals energieverbruik, watergebruik, afval).

Milieurisico’s

Risico’s die voortkomen uit de milieueffecten van de organisatie, zoals luchtvervuiling of bodemverontreiniging.

Milieu-impact

De mate waarin de activiteiten van de organisatie het milieu beïnvloeden, zowel positief als negatief.

Milieuverontreiniging

Het verminderen of voorkomen van schadelijke effecten van de organisatie op het milieu.

Doelen en targets

Het stellen van concrete doelstellingen voor het verbeteren van de milieu-impact van de organisatie.

Wettelijke naleving

Het naleven van milieu-gerelateerde wet- en regelgeving, zoals milieuwetgeving, afvalbeheer of emissienormen.

Ecologische voetafdruk

De hoeveelheid natuurlijke hulpbronnen die door de organisatie worden gebruikt en de impact daarvan op het milieu.

Duurzaamheidsinitiatieven

Acties die gericht zijn op het verbeteren van de milieuprestaties en het bevorderen van duurzame bedrijfsvoering.

Preventie van milieuverontreiniging

Het identificeren van mogelijke milieuschade en het implementeren van maatregelen om deze te voorkomen.

Milieu-informatie

Het verzamelen en documenteren van gegevens over de milieu-impact van de organisatie.

Interne audit

Het proces van het controleren van de naleving van het milieumanagementsysteem binnen de organisatie.

Continue verbetering

Het proces van voortdurende verbetering van de milieuaspecten, bijvoorbeeld door het invoeren van innovatieve milieuvriendelijke oplossingen.

Levenscyclusanalyse

Het beoordelen van de milieu-impact van een product gedurende de gehele levenscyclus, van grondstoffenwinning tot afvalverwerking.

Stakeholderbetrokkenheid

Het betrekken van externe partijen zoals klanten, leveranciers en de gemeenschap bij milieu-inspanningen.

Veelgestelde vragen

 

Hoe implementeer je iso 14001 in je bedrijf?

De implementatie van ISO 14001 certificaat begint met het opstellen van een milieubeleid en het identificeren van milieudoelen die aansluiten bij je bedrijfsstrategie. Vervolgens moet je een “milieu-impactanalyse uitvoeren” om de belangrijke aspecten en risico’s te bepalen. Daarna stel je een plan op voor het beheren van deze risico’s en de prestaties op het gebied van milieu. Tot slot moeten alle medewerkers worden getraind en moet het systeem regelmatig worden geëvalueerd en verbeterd. Wil je een ISO 14001 audit voorbereiden en weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen je helpen met de certificering.

Wat zijn de voordelen van een ISO 14001 voor kleine bedrijven?

ISO 14001 helpt onder andere kleine bedrijven door het verbeteren van milieuprestaties, het verminderen van afval en energieverbruik, en het vergroten van de klanttevredenheid door aandacht te besteden aan duurzaamheid. Daarnaast helpt het bij het voldoen aan wettelijke eisen en het kan het imago van het bedrijf verbeteren, wat weet kan leiden tot meer zakelijke kansen en meer toegang tot nieuwe markten.

Hoe krijg je een ISO 14001 certificering voor je bedrijf?

Om dit ISO certificaat te verkrijgen, moet je eerst een milieumanagementsysteem (EMS) implementeren dat voldoet aan de eisen van de norm. Dit omvat het opstellen van een milieubeleid, het uitvoeren van een milieu-impactanalyse, het stellen van doelen, en het implementeren van controles en procedures. Vervolgens volgt er een interne audit en een externe audit door een gecertificeerde instantie. Als je door deze audit komt, ontvang je het ISO 14001 certificaat. Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn op de weg naar certificering om ervoor te zorgen dat je zeker weet dat je bedrijf in aanmerking komt van een 14001 certificaat.

 

VCA

Veiligheidsmanagementsysteem

Een systeem van processen en procedures waarmee de organisatie haar veiligheid, gezondheid en milieu beheert.

Risicoanalyse

Het proces van het identificeren van risico’s op de werkvloer, zoals gevaarlijke stoffen, onveilige werkomstandigheden of ongevallen.

Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

Uitrusting zoals helmen, handschoenen en veiligheidsschoenen die medewerkers beschermen tegen gevaren.

Ongevallenrapportage

Het proces van het registreren en melden van ongevallen, incidenten en “bijna” incidenten op de werkvloer.

Veiligheidsinstructies

Gedetailleerde richtlijnen en procedures die werknemers volgen om veilig te werken.

Naleving van wetgeving

Het voldoen aan de wetgeving van arbeidsomstandigheden en andere veiligheids- en gezondheidsregelgeving.

Veiligheidsinspecties

Het proces van het uitvoeren van periodieke inspecties van de werkplek om te zorgen dat veiligheidsmaatregelen effectief worden nageleefd.

Opleiding en training

Het trainen van medewerkers op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieubewustzijn.

Veiligheidsmanagementplan

Een plan dat de strategieën en maatregelen beschrijft om de veiligheid op de werkplek te waarborgen.

Preventieve maatregelen

Acties die worden genomen om de kans op ongevallen of gezondheidsproblemen te verminderen, zoals het verbeteren van de werkplek of het vermijden van gevaarlijke stoffen.

Bedrijfsongevallen

Incidenten die zich voordoen op de werkplek en die leiden tot letsel of schade aan eigendommen.

Gezondheid en welzijn van werknemers

Het waarborgen van een gezonde werkplek en het bevorderen van het welzijn van werknemers.

Milieuaspecten

Het beheer van de milieu-impact van een organisatie, bijvoorbeeld door het minimaliseren van afval en het beperken van schadelijke emissies.

Certificering en audit

Het proces van het verkrijgen van VCA certificering en het uitvoeren van audits om naleving van de VCA norm te waarborgen.

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Het verduidelijken van de rol en verantwoordelijkheid van medewerkers en werkgevers met betrekking tot veiligheid en gezondheid op de werkplek.

Overige termen

HLS

De HLS (afkorting voor High Level Structure) is in het leven geroepen om het integreren van managementsystemen te vergemakkelijken. Het is de basisstructuur met kerneisen waaraan alle managementsysteemnormen voldoen. De ISO 9001ISO 14001 e.d. kennen voortaan dezelfde hoofdstuk- en paragraafindeling. Dit was ‘vroeger’ dus niet zo.

NEN

NEN is de afkorting voor Nederlandse Norm. Het is de naam van de samenwerking tussen het Nederlands Normalisatie Instituut en Stichting NEC. Het begeleidt en stimuleert de ontwikkeling van normen om zo met zijn allen (vrijwillig) afspraken te maken over de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten en processen.

RI&E

Werkgevers zijn verplicht de veiligheid van werknemers te waarborgen. In de RI&E, de Risico Inventarisatie & Evaluatie, staat  beschreven welke maatregelen een werkgever gaat nemen om de geconstateerde risico’s aan te pakken.

Managementsysteem

Hebben wij het over een managementsysteem, dan gaat dat over ons unieke managementsysteem (beter bekend als ‘het Organisatiesysteem’) waarin je de documenten, processen en formulieren van jouw certificeringen up-to-date houdt.

Klaar om te certificeren?

Heb je vragen of wil je meer informatie over de diverse certificeringen?

Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan en wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

Naam(Vereist)
Betreft(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.